Netthandel, salg og markedsguru
Espen jensen
Gurusoft AS
Hvilke trender skal du se opp for i netthandel og retailbransjen i 2020?
Vi er allerede godt inne i 2020, og for oss som jobber innen netthandel handler tiden som alltid om å henge med på trendutviklingen i bransjen. For å tjene og inspirere kunder, må leverandører og bedrifter tenke gjennom hvordan ny teknologi har endret "kundebeslutningsreisen", og på lik linje som i 2019 fortsetter den store revolusjonen innen B2B netthandel i 2020. Siste tall fra Salesforce viser at netthandel i norden er den størst voksende i verden. Dette i tråd med at vi bor i økonomisk sterke land, som raskere tar til seg innovasjon og utvikling. En annen grunn til dette er aktiv bruk av mobilen, og at vi raskt har godtatt økende bruk av kunstig intelligens i handel, og i kommunikasjon med butikker. Nordmenn har virkelig omfavnet netthandel, og i følge ehandel.com foretrekker nesten 60% av nordmenn å handle på nett. Forbes* henviser til at hele 70% av "milleniumsgenerasjonen" er involvert i innkjøpsbeslutninger i bedrift-og industrimarkedet. Dette betyr at du som driver B2B nettbutikk må gi kjøperne samme raske, effektive og oversiktlige handleopplevelse som de har blitt vant til når de handler privat via B2C butikker.
Teknologiens påvirkning på retailbransjen
Markedet opplever høyere krav fra kundene. Det gir aktørene behovet for en billigereog bedre måte å tilfredsstille kundenes ønsker på. Det blir viktig å bruke kundedata på en mer lønnsom måte for å forutsi atferd, drive salg og forsterke relasjoner. Brukeropplevelsen bør fortsatt være prioriteten, og trendene dere ønsker å henge dere på bør velges deretter. I 2020 vier man mye av fokuset på det å knytte netthandel til sitt økosystem og forstå at integrasjoner mellom disse systemene er en nøkkel til suksess. 57% av toppledere i industrimarkedet ser dette som sitt hovedfokus når de går digitalt. Dette kan være kilder til informasjon og prosesser som ERP, CRM, CMS og andre katalogtjenester som bidrar til økt kvalitet i produktinformasjon. For sport- og tekstilprodukter vil 2020 være et år preget av økt bruk av teknologi, og et skifte i forbrukeradferd for stadig flere generasjoner. Økt bruk av teknologi og økt tilgjengelighet gjør at forbrukere i dag blir inspirert gjennom flere kanaler enn tidligere. Det er ikke lengre kun snakk om magasiner og reklame, i dag påvirkes vi av alt vi ser, overalt, alt fra influencere på instagram til vanlige folk på gata. Dette gjør at forbrukeren sitter med et gap mellom inspirasjon og kilde, som fører til en del flere googlesøk før de finner riktig produkt. For å få mulighet for mersalg er det dermed viktig å være god på nett med for eksempel en nettbutikk mot sosiale medier, og ikke minst at man er fullt oppdatert mot Google i forhold til produktsøk og SEO.
Skal du lykkes på nett?
Da er det viktig å tenke på hva som er grunn til at du har kunder i dag, og spille videre på den gode opplevelsen av det å handle fra akkurat din salgsavdeling. Netthandel skal være en brobygger, og en støtte til eksisterende forretningsprosesser. Netthandel er mer enn bare transaksjoner, den skal også ivareta bedre og økt kommunikasjon, samt informasjon og opplæring til dine kundegrupper.
Uansett størrelse på selskap, antall kolleksjoner, nisjemarked eller bredt vareutvalg, skal du lykkes med å selge til forbrukermarkedet ved å levere på "forventet tilgjengelighet".
Noen tips til ettertanke
1. Se på produktutvalget deres. Spør dere selv "hvilke fordeler kan vi gi våre kunder ved å være på nett, og hva bør vi fokusere på?". Hold på kvalitetene deres, og vær obs på hva som gjør vareutvalget deres unikt! Enten det er kvalitet og merkevare, eller om det er varer i kombinasjon med god service - vær obs på hva som gjør dere til den kvalitetsbedriften dere er.
2. Bortskjemte forbrukere. Forbrukerne er i dag vant til å ha alternative måter å handle på. Det at ting skal "bakes inn i hverdagen" er et nytt begrep om å samle kanaler og interaksjoner med kunder rundt samme budskap og tilbud. Så hvordan gjør du det?
3. Netthandel er en forlengelse av eksisterende forretning. Husk å pleie eksisterende kunder via nett så vel som i eksisterende salgskanaler som telefon, besøk, selgere på farten, messer osv. Har du mål om å få nye kunder må du tenke på hvordan du effektivt markedsfører bedriften. En god start er å engasjere seg og bli synlige i de riktige digitale kanalene, og ikke minst få alle produktene deres optimalisert for Google.
4. Ha en klar strategi på deres fordeler i konkurranse med markedet. Hvordan dere automatiserer oppgavene deres er spesielt viktig å tenke på hvis dere jobber med et sortiment på flere tusen varer. God ressursbruk er helt avgjørende for suksess, og du er helt nødt til å ha en løsning som er godt integrert med ERP-systemet ditt.
5. Teknologi er viktig for å lykkes, men styr unna aktører som skal lage skreddersømløsninger for deg. Disse løsningene er mest sannsynlig allerede tilgjengelig andre stederi markedet. Velg heller en fleksibel plattform som gir dere mulighet til å gjøre endringer, kontrollere design, opprette enkle maler og som inneholder andre standard byggeklosser. På denne måten kan du være trygg på at du får en nettbutikk eller innkjøpsportal av god kvalitet, uten å måtte involvere eksterne designere og webutviklere hver gang endringer må foretas.
6. Engasjer toveiskommunikasjon i flere kanaler. Kommunikasjon med kunder i flere kanaler vil bidra til økt service og en bedre kundeopplevelse. Facebook, Instagram, blogg, og chat i nettbutikken deres er effektive verktøy. Alt dette bidrar til økt kundeservice, og fornøyde kunder!
Netthandel har blitt mulighetsmarkedet, og dette til stor begeistring for forbrukerne. Det er opp til deg å finne mulighetene som ligger og venter, før de blir omgjort til trusler av konkurrentene dine. LYKKE TIL!
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!