Skip to main content
Til toppen




5 enkle tips til forbedret SEO og innholdsproduksjon

Hva skal egentlig til for å trone høyest på Googles search rank? Og hvordan kan du øke sjansene for at besøkende på nettsiden din gjennomfører en handling eller transaksjon før de forsvinner?
Årets Ecommerce SUMMIT ble en åpenbaring for de av oss som forsøker å finne balansen mellom treffende innhold og god SEO. I kjølvannet av samlingen kommer derfor fem av de viktigste punktene vi tar med oss videre:


Innhold, innhold, og mere innhold

Hva mener vi?

Innhold er fremdeles noe av det viktigste du kan bruke tiden din på. Dette vil si at produkter må ha mer enn bare et navn og en pris, og at det bør legges til en beskrivelse av produktet. Googles roboter vurderer over 200 analysepunkter, og innhold vurderes på mange av dem. Det er derfor superviktig at innholdet ditt både er relevant og interessant. Det samme gjelder dessuten for sammenheng mellom bilder og innhold. For artikler der du snakker om produsenter og produkter, så følg gjerne opp med eksterne lenker til produsenter eller artikler, og link til produkter internt på siden din.

Hva kan du gjøre?

Jobb med innhold, både på produkter og i form av innholdsartikler. Husk at innhold skal henge sammen med det du ønsker å få treff på. Eksempelvis, hvis du skriver en artikkel om briller, så bruk ordet briller, og ikke «synshjelpemidler». Tenk også på skjermstørrelser når du bygger innhold og struktur. På denne måten slipper brukeren å lete seg frem til innholdet de er ute etter.

Hva gjør Gurusoft?

Gurusoft leverer integrasjoner som henter så mye innhold som mulig fra andre systemer slik data kun registreres ett sted. Gurusoft har da effektive verktøy for å jobbe med produktinformasjon og innhold, herunder tekster, attributter og bilder. Eksempelvis har vi et verktøy for «batch-opplasting» av produktinformasjon og bilder for å effektivt berike nettbutikken med store mengder data. 

 

Søkeordets kraft – Gjenspeiler dine søkeord i bl.a. «side heading» 

Hva er heading?

Heading er navnet på siden du ser øverst i browseren, og er representert I kildekoden på en måte som Google og andre roboter leser på en bestemt måte.

Hva kan du gjøre?

Ta stilling selv til hva denne tittelen skal være, og benytt søkeordene du har valgt aktivt i samme tittel. Du har mulighet til å overstyre heading i admin under fanen Søkemotor

(SEO) >> «tittel».

Hva gjør Gurusoft?

Når du oppretter en side eller et produkt hjelper Gurusoft deg ved å sette siden eller produktets navn som heading.


Vær bevisst på 404 sider

Hva er 404 sider?

404 er en feilkode som nettleser får dersom URL-adressen man ber om ikke eksisterer. Det skjer når man trykker på en lenke til et nettsted som har endret eller fjernet siden lenken originalt viste til.

Hva kan du gjøre?

Vær obs på sider som gir 404. Bruk verktøy som for eksempel «https://search.google.com/search-console» for å få oversikt over sider som gir 404. I Gurusofts admin kan du eksempelvis benytte feltet «gammel url» for å ta tak I gamle URLs som nå gir 404, og lede dem i ny og riktig retning.

Hva gjør Gurusoft?

For gamle produkter som dør, eller sider som blir borte, gir Gurusoft Ecommerce plattformen riktig respons i form av en https statusmelding som sier 404. Husk at dere som nylig har byttet til Gurusofts netthandelsplattform kan det være mange gamle URLs som henger igjen fra gammel løsning. Disse bør alltid tas tak i gjennom å bruke OLD URL funksjon i Gurusoft.

 


Gjør kontraster til ditt hemmelige våpen

Hva menes med dette?

Kontraster er viktig for UU (Universell Utforming), og benyttes dessuten aktivt i design.

Riktig bruk av kontraster kan lede bruker til å kikke på akkurat de tingene du ønsker å vie mest oppmerksomhet på sidene dine. Det er lett å bli «merkevarestyrt» for å få sider til å fungere, men husk at hvis du ønsker å lede bruker til å gjennomføre et kjøp eller trykke på en knapp, er det viktig at den skiller seg ut fra alt det andre.

Hva kan du gjøre?

Når du bygger sider eller produkter er det viktig at du er bevisst på handlingen du ønsker at besøkende skal utføre. Ikke bygg innholdet ditt slik at det konkurrerer med kjøpsknappen på produktet, og gi kunden konkrete instrukser. Si derfor «trykk her for å lese mer om høstens produkter», enn bare «trykk her».

Hva gjør Gurusoft?

Gurusoft setter som regel opp kundens design i henhold til designprofil. Utarbeid og juster denne profilen slik at CTA knapper skiller seg ut fra andre elementer på siden. Gurusoft tilbyr innholdsverktøy som gir flere valg i oppsett, og som gjør at du som innholdsprodusent kan styre alt fra innhold til farger på innholdselementer.

 


 

Klarere budskap = sterkere posisjon

Hva menes med det?

Fjern det som er uviktig for kunden, og som gjør at konverteringen stopper opp. Fremhev essensielle detaljer om fraktmuligheter, retur og betingelser. Aldri la kunden lure, eller før dem så langt som til handlekurven før det stopper opp. Vær tydelig, og legg informasjon lett tilgjengelig. Å kun legge denne informasjonen i «footer» er ofte ikke nok.

Hva kan du gjøre?

Trekk hovedinformasjon frem på startsiden din. Lag enkel og konsis informasjon som også lenker til mer informasjon som du ikke får plass til. Eksempler på dette kan være «Fast frakt 250 kr», «Forsendelse samme dag», eller «problemfri retur».

Hva gjør Gurusoft?

Gurusoft Ecommerce har sidebygger som gjør at du kan bygge siden slik du selv ønsker. Dessuten finner du sideelementer som gjør at du enkelt kan jobbe opp klare budskap, og gjøre det om til en del av siden på en ryddig måte.  Gurusoft kan bistå med å legge denne typen elementer globalt, slik at de alltid ligger i toppen på samtlige sider. Dette kan være alt fra «Fast frakt 250 kr», eller «Fri frakt på alle handlekurver over 1000 kr».

 


Andre artikler du kanskje vil like



Kilder, etter foredragene på Gurusoft summit 2019:
Roar Eriksen, Findability , https://findability.no
Joachim Furuseth, Rightbrain, https://rightbrain.no

Lenker
Min side