Netthandelstrender 2022
Netthandel opplever en kontinuerlig vekst, og i 2022 vil bransjen være minst like viktig som tidligere. Den pandemiske situasjonen, den teknologiske utvikling og netthandel som del av forretningsutvikling er grunner til at flere og flere bedrifter tar i bruk netthandel. Hvis man ikke følger de nyeste trendene, er det fort gjort å falle bak i markedet og miste salg til konkurrenter. I 2022 blir mobil- og sosial handel viktigere enn noen gang. I tillegg er det flere andre trender man bør være oppdatert på for å lykkes i året som kommer.
Trender
- Mobilhandel
- Mangfold av frakt- og betalingsmetoder
- Sosial handel
- Omnikanal
- Personlig handleopplevelse
- Bærekraft
- PIM
1. Mobilhandel (M-handel)
Kjøp av varer og tjenester gjennom smarttelefonene våre er (fortsatt) en trend i sterk vekst i 2022. For å ligge i forkant av trenden må dere skape en enkel og engasjerende opplevelse også for mobilkundene deres. Hvis ikke dere har optimalisert nettbutikken deres for AMP, “Akselererte mobilsider”, bør dette være høyt oppe på prioritetslisten. M-handel handler i større grad om hastighet. Mobilkunder er ikke villige til å vente hvis nettbutikken er treg, og vil heller tilfredsstille sine behov andre steder. I tillegg til et mobiloptimalisert nettsted, kan dere inkludere andre ting som push-varsler, SMS eller en app for å skape engasjement og tilgjengelighet blant kundene.
2. Mangfold av betaling- og fraktløsninger
Mangfoldet av betaling- og fraktløsninger er en av tingene som påvirker kundens tilfredshet. Som det siste trinnet i en handelsprosess, kan mangelen på foretrukne frakt og betalingsmetoder ha stor påvirkning. Ved å diversifisere frakt og betalingsteknologien kan bedriften med større sannsynlighet bygge tillit, redusere forlatte handlekurver,og oppmuntre kunden til å gjøre flere kjøp i nettbutikken. Gjør det enkelt for kunden med flere alternativer, samt tilby kunden muligheten for rentefrie finansieringsløsninger for å skape fleksibilitet.
3. Sosial handel
Flere forbrukere henvender seg til sosiale medier for å søke etter produkter, ta kontakt med en merkevare eller lese andres anmeldelser. Bedrifter bør svare på denne trenden ved å ta i bruk sosial handel, og møte kundene der de oppholder seg. Sosial handel er en økende trend, og kan være en ekstra kanal for både salg og markedsføring for mange bedrifter. Bedriftene kan via sosial handel være i stand til å komme inn i forbrukernes hverdag, dele historier, vekke følelser og oppnå verdifulle tilbakemeldinger. En god start vil være å bygge ut en sosial strategi. Blant annet kan det være lurt å dele brukergenerert innhold som engasjerer, opprette samarbeid med “influencers” for å utvide rekkevidden, benytte live-shopping for å skape realistiske bilder og dra nytte av betalt annonsering i appen.
4. Omnikanal
Selv om sosial handel vil øke kontinuerlig, betyr ikke det at alle kunder forsvinner fra det tradisjonelle nettstedet. Alle foretrekker sin egen handelsprosess, og ikke alle er like komfortable med kjøp via sosiale medier. Det er derfor nødvendig å vise seg fram på så mange steder som mulig.Omnikanal er en salgsmetode som bruker alle disse tilgjengelige kanalene, både online og offline. Salgsmetoden vil fortsette å utvides i 2022, da dagens kunder verdsetter bekvemmelighet og sømløse opplevelser. Flere tilgjengelig kanaler gir også større rekkevidde og mulighet for å nå og tilfredsstille alle.
5. Personlig handleopplevelse
Å skape en personlig handleopplevelse er nøkkelen til å tilfredsstille kunder. Ved å tilby et dypere nivå av personalisering, kan en bedrift imøtekomme kunder basert på hvor de er i prosessen og gi individuell oppmerksomhet som oppmuntrer til videre handel. Mange kunder ønsker hjelp til å finne riktige produkter, og verdsetter en personlig opplevelse som kan dekke deres behov. Invester i teknologi som kan hjelpe dere med å samle informasjon fra alle deres kanaler, både online og offline. Bruk dette til å sende personlig tilpassede popup-vinduer, oppfølgings-e-poster og relevante tilbud for å levere en bedre handleopplevelse til deres kunder.
6. Bærekraft
Akkurat som i 2021 vil bærekraft være viktig i året som kommer. Forbrukere er mer interessert i et produkt dersom produksjons- og leveringsprosessen er bærekraftig. Det er mer sannsynlig at kunder gjennomfører kjøp av produkter dersom det dokumenteres at de er lagd og levert på en bærekraftig måte. Kunder ønsker å se hvordan dere jobber for å redusere deres klimafotavtrykk, så synliggjør det!
7. PIM (Product Information Management)
Sist men ikke minst må viktigheten av et godt PIM verktøy nevnes. PIM er en avgjørende trend for effektivt arbeid med berikelse og distrubusjon av produktinformasjon. I tillegg er det avgjørende for både synlighet og konvertering fra besøk til salg!
Konklusjon
Netthandelens utvikling viser ingen tegn til å avta, og forbrukere blir mer og mer overbevist over at netthandel er en praktisk måte å få tilgang til ønskede produkter på.Det er derfor helt nødvendig å følge med på endringene og de nye trendene i bransjen. Ved å bruke kunnskapen om de nye trendene, kan din bedrift sørge for å komme forbrukerne i forkjøpet også i 2022.
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!