Hvorfor gjennomfører ikke kunden kjøpet i nettbutikken din?
Her er 6 grunner!
“Pain points” definerer problemer potensielle kunder kan oppleve underveis i en online kjøpsprosess. Flere av disse problemene påvirker kjøperen i stor grad, og kan til og med være grunn nok til at kunden avslutter besøket i nettbutikken. Denne artikkelen vil beskrive 6 av de viktigste punktene når det kommer til hvorfor en kunde ikke ender opp med å gjennomføre et kjøp i din nettbutikk.
1. Kan ikke handle uten å registrere seg eller logge inn
Det er flere forretningsmessige fordeler ved å få kunder til å opprette kontoer, men dette bør være valgfritt. Mange kjøpere vil unngå et slikt “forhold” til nettbutikken, og det å opprette og huske på nok et passord er ikke særlig ønskelig. Dersom dette er en obligatorisk del av betalingsprosessen, vil en stor andel av de potensielle kundene ende opp med å ikke gjennomføre kjøpet. Hvorfor ikke droppe registrering i kjøpsprosessen, og heller ha et punkt de kan sjekke av på dersom de ønsker nyhetsbrev fra nettsiden?
2. Vanskelig å finne produktanmeldelser
Produktanmeldelser bidrar i stor grad med å skape tillit hos kundene. Ved å finne fram til og lese produktanmeldelser, kan eventuelle bekymringer angående et produkt elimineres hos kunden. Et stort flertall av mennesker som handler på nettet påvirkes av produktanmeldelser underveis i kjøpet. Dersom det er vanskelig å finne fram til produktanmeldelser, kan dette med stor sannsynlighet være en grunn til at kunder ikke gjennomfører kjøpet sitt. Sørg for mange og lett tilgjengelige produktanmeldelser på deres sider!
3. Lite praktisk returpolicy
Retur av varer skjer, så det er viktig å legge til rette for en enkel prosess. Kunder som er i ferd med å bruke penger på nett, ønsker forsikring om at dersom det er noe galt med produktet vil det gå lett å få byttet varen. En god returpolicy beroliger nølende kunder og skyver de et steg nærmere et kjøp. På samme måte kan en lite praktisk returpolicy være grunn nok til at et kjøp ikke gjennomføres. Bruk gjerne litt tid på en klar og lettlest returpolicy, det vil spare både tid og krefter ved en senere anledning!
4. Lang responstid hos kundestøtten
Treg respons fra kundeservice kan være ødeleggende for et kjøp, selv om produktet er av høy kvalitet og kan være verdifull for sluttkunden. Dersom kundestøtten i en virksomhet mangler kvalitet, hjelper det ikke å kompensere med en fin nettside eller gode produkter. Over tid kommer ikke kundene til å bli. For kunder som er inne for å kjøpe et spesifikt produkt, kan den lange svartiden hos kundestøtten føre til at kjøpet ikke gjennomføres og at valget heller faller på en annen merkevare. Sørg for å jobbe mot en rask kundeservice med høy kvalitet!
5. Ønsket produkt var ikke tilgjengelig
I motsetning til en fysisk butikk vil utilgjengelige produkter fortsatt vises i en nettbutikk. Det kan derfor skje at kunder finner et ønsket produkt som er utilgjengelig for øyeblikket. I disse situasjonene hender det at kjøpsprosessen stopper her. Det er vanlig at produkter til tider er utilgjengelig, men for å hindre at dette stopper et potensielt kjøp i nettbutikken deres bør dere jobbe for å finne en løsning på problemet. Dere kan for eksempel linke til lignende produkter eller annonsere når produktet er på lager igjen slik at kunden kan komme tilbake for å gjennomføre kjøpet.
6. Finner ikke produkter man har behov for raskt nok
Online kunder vet ofte hva de ser etter eller hva de har behov for når de kommer inn i en ny nettbutikk. En tungvint søke- og navigeringsprosess kan gjøre det vanskelig for kunden å finne ønskede produkttyper, hvilket fort kan gjøre den potensielle kjøperen utålmodig. Dersom man ikke finner produkter man har behov for “raskt nok”, er det stor sannsynlighet for at et kjøp ikke gjennomføres. Gjør det enkelt for kundene deres å søke og navigere seg i nettbutikken!
Tips for fremtiden: Invester i kundeservice, kjør kundeundersøkelser og bruk sosiale kanaler aktivt for å identifisere problemene dine kunder opplever. Jobb deretter målrettet for å løse dem. Lykke til!
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!