En introduksjon til dropshipping: Hva bør du vite før du starter?
Konseptet forklart
Enten du driver nettbutikk eller ønsker å komme i gang med det, kan det tenkes at du har hørt begrepet “dropshipping. Dropshipping er en ordreoppfyllingsmetode der du som butikkdriver ikke har varene du selger på lager, men kjøper produkter fra tredjepartsleverandør etter hvert som kundene dine legger inn bestillinger. Tredjepartsleverandøren er vanligvis en grossist eller produsent, og det er de som til slutt sender varene direkte til kunden din etter at ordren er mottatt.
Den største forskjellen mellom dropshipping og standard detaljehandelsmodell er altså at du (selgeren) ikke har eller eier varelager, men heller fungerer som en mellommann i salgsprosessen. Dropshipping blir stadig mer populært blant gründere grunnet de lave kostnadene som er assosiert med det. Man trenger verken ha en fysisk butikk, lagerføre produkter, eller bestille i bulk.I stedet kan man drive fra nett, og kjøper engros fra leverandør(ene) som allerede har produktene og lagerplass.
Hva er en dropshipper?
En dropshipper er en leverandør eller en produsent som administrerer inventar for en detaljhandel (deg), og sender ordre ut til kundene dine. Du som selger har ansvaret for å skaffe kunder og drive trafikk inn til nettsidene dine, mens dropshipperen tar seg av alt som kommer etter at bestillingen er lagt inn. Forretningsmodellen er enkel, og det er derfor flere og flere blir interessert i den. Likevel gjelder det å være bevisst på både fordelene og ulempene ved dropshipping før man kaster seg ut i det.
HVA MÅ DU HUSKE PÅ NÅR DU SKAL STARTE NETTBUTIKK?
Fordeler ved dropshipping
1. Det er enkelt å komme i gang
Grunnen til dette er at oppstartskostnadene er lave, spesielt sammenlignet med andre detaljehandelsmodeller. Man trenger verken lager eller mange ekstra ansatte for å håndtere varebestillinger, heller ei bekymre seg for lagerbeholdning og frakt.
2. Du kan arbeide der det passer deg
Siden man ikke sitter på eget lager og vareinventar trenger man ikke putte store penger i kontorer og varelager. Ettersom bedriften vokser kan man heller putte penger i markedsføring og reklame. Dette betyr at selv når bedriften din begynner å bli større, vil kostnadene fortsette å holde seg relativt lave.
3. Skalerbar forretningsmodell
Når bedriften din vokser trenger ikke forretningsmodellen din å endre seg så veldig mye. Som nevnt kan man med tiden putte mer penger i markedsføring, men det daglige arbeidet vil ikke endre seg stort, bortsett fra at man vil få flere bestillinger å behandle. Dette vil gi deg mer tid til å annonsere for bedriften din, og perfeksjonere gode kundeopplevelser.
4. Fleksibilitet
Alle vet at en bedrift krever hardt arbeid, men dropshipping tillater deg i større grad å gjøre ting i eget tempo på tidspunktene som passer deg best. Du kan liste opp nye produkter når du vil, og justere strategien din i takt med ting som funker eller ikke funker.
5. Enkel administrasjon
Uten de store kostnadene som vanligvis assosieres med vareinnkjøp, lager, og ekstra ansatte kan bedriften administreres med enkle grep. Så snart man har funnet en grossist eller leverandør og har en god avtale på plass, er det for det meste nettbutikken som blir din største oppgave å administrere.
Ulemper ved dropshipping
1. Tildels små marginer
En ulempe ved dropshipping er at marginene kan bli små. Det trenger ikke være ulønnsomt, men i nisjer eller markeder med stor konkurranse bør man være bevisst på at produktmarginene kan bli små. Her vil det være opp til deg som butikk å kjempe om kundenes oppmerksomhet, optimalisere annonser og markedsføring slik at salgstallene vokser.
2. Ordrebehandlingen kan bli komplisert
Hvis du har avtaler med flere leverandører som bruker forskjellige fraktløsninger kan det bli kludder. Ulike produsenter kan også ha ulike strukturer for behandling og fakturering, og siden du som butikkdriver må administrere samhandlingen med leverandørene dine kan skape hodebry. Videre kan en kunde for eksempel legge inn en bestilling på flere varer fra forskjellige leverandører, og i disse tilfellene vil fraktkostnadene fort doble seg ettersom bestillingen vil leveres i to eller flere forsendelser. Her gjelder det å holde struktur og orden!
3. Tildels mangel på kontroll
Når du driver med dropshipping er det visse aspekter av prosessene du ikke vil ha kontroll over. Lager, ordreoppfyllelse og frakt håndteres av noen andre enn deg selv, så det gjelder å finne en leverandør du stoler på og som er seriøs. Hvis problemer skulle oppstå vil det altså være litt vanskeligere for deg å administrere, og i verste fall kan det gå utover kundens handleopplevelse.
4. Utfordrende kundeservice
Dette bygger videre opp under forrige punkt. Hvis bestillinger skulle gå feil eller møter på noen utfordringer er det lite du som butikkdriver får gjort. Dette innebærer også at bedriften din må ta på seg skylden når kundene klager, ettersom det er deg de har handlet av.
LURER DU PÅ HVA SLAGS NETTBUTIKKLØSNING SOM PASSER DIN BEDRIFT BEST?
Hvordan løser Gurusoft kundenes eksternlagerprosesser?
Det er to viktige integrasjoner som må til for å levere gode løsninger for dropshipping.
1. Lagerstatus/lagertjeneste for det enkelte lager bør være tilgjengelig. Her må du være forberedt på at lagerstatus leveres på flere ulike måter, noe som setter krav til integrasjonsløsningens evne til å integrere med ulike tjenester og leverandører. Noen sender filer med varenummer og lagerstatus, og andre kan tilby en lagertjeneste som kan kontaktes online. Gurusoft har en egen integrasjonsserver som del av våre skytjenester. Denne gjør oss godt rigget for å håndtere mer komplekse situasjoner. Men jo mer komplekst, jo mer tidkrevende og kostbart.
2. Ordre i nettbutikken, dersom forretningsmodellen tilsier at ordre bør splittes per leverandør så bør det gjøres i nettbutikken slik at kunde forstår dette. Gurusoft har god erfaring i denne typen splitting som gjøres ut fra grunndata på produktet.
3. Ordreeksport, det er viktig med stor fleksibilitet i håndtering av ordreintegrasjon.
a) Dersom en ordre er ferdig splittet i nettbutikken som beskrevet i punkt 2, er jobben til integrasjonsserveren å videresende ordre både til ditt ordresystem samt leverandørens lagersystem.
b) Dersom ordren ikke er splittet i nettbutikken, må dette gjøres på integrasjonsserver. En ordre vil da måtte splittes i like mange ordre som det er leverandører for de enkelte varelinjer.
4. Forsendelse/levering, her vil enkleste være at leverandør/transportør har fått nok informasjon til å håndtere videre kommunikasjon med sluttkunde i logistikkprosessen.
Til slutt
Er du interessert i dropshipping eller har spørsmål rundt netthandel? Vi i Gurusoft har levert nettbutikkløsninger i en årrekke, og sitter på gode råd og input til deg som jobber med - eller ønsker å starte - med netthandel. Kontakt oss, eller book en demo for å se hva vår nettbutikkløsning har å by på!
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!