Netthandel - og salgsguru
Espen Jensen
Gurusoft
Hei B2B aktør! Opplever du at kundene forsvinner?
Nye ledere etablerer seg i forretningslivet, og de blir kalt «millenniumsgenerasjonen» og «generasjon Y». Disse forventer mer enn tradisjonell handel via telefon, skjemaer og e-poster, og vil helst ha 24/7 tilgjengelighet til både produkter og avtaler. Så hvordan kan du som B2B aktør sørge for å møte kravene til nye generasjoner av handlekraftige ledere? Vi har listet 7 punkter som kan være verdt å tenke på i det du omstiller deg i takt med markedet.
Online first
De nye generasjonene av ledere forventer tilgjengelighet før noe annet. De har unike behov, interesser og tilnærminger til ting. Dette betyr også at tålmodigheten deres er kortlevd, og det gjelder for deg som aktør å gjøre deg synlig i de riktige kanalene. Legger du derfor opp markedsføringen dynamisk og interaktivt, så vil de nye innkjøperne raskt bli både lojale og gode kunder.
«Micro moments»
Nye arbeidstakere har ikke en like definert arbeidsrutine fra klokken 8-16, sånn som vi er vant til fra tidligere. Dagene preges i større grad av «micro moments»*, som betyr at jobb og privat går hånd I hånd fra morgen til kveld. Dette betyr at avgjørelser av mindre eller større betydning blir tatt I løpet av korte øyeblikk. Skal du rekke å være med på denne karusellen må du være tilgjengelig og synlig i øyeblikkene avgjørelsene skal tas.
Relevans har større betydning
I et marked der flere og flere konkurrerer om de samme kundene, vil nye faktorer spille inn på vurderingene om hvor man ender opp med å handle. Lojalitet til tidligere avtaler vil forsvinne med mindre produktet man handler faktisk oppleves som bedre enn de andre. Her spiller selvfølgelig pris og kvalitet inn, men også merkevare, synlighet, tilgjengelighet og rennomé.
50% av kjøp går online
Ferske tall viser at yngre generasjoner gjør omlag 50% av alle sine innkjøp online*. Eldre generasjoner er fortsatt mest opptatt av å bruke penger på underholdning og helse, mens de yngre bruker betydelig mer på klær, mat, sosiale aktiviteter, transport og dagligvarer. Med økt forbruk og konstant tilgang til internett er de nye generasjonene altså en viktig gruppe å nå.
Riktig markedsføring
Målet er å skape interesse med økt målrettet markedsføring, og heller erstatte store utdaterte kataloger i trykkformat. Markedsføringen må oppleves som 1-1, og treffe I kanalene der kundene ferdes. Både på jobb og privat. Kunden må føle at du gjennom markedsføring både forstår og løser et behov. To viktige nøkkelord her er; mobilvennlighet og riktig segmentering.
Vi stoler på hverandre
Den gode gamle kremmerselgeren er utdatert. Vel, han lever så lenge kunnskapen hans kan brukes til å skape forståelse og gi opplæring, men fenomenet «oversalg» er ikke lenger verdt å bruke tiden på. Lovnader og avtaler som viser seg å ikke stemme, gjøres raskt om til negativ omtale blant forbrukerne.
I disse dager nytter det ikke å gjemme seg. Verden står åpen på vidt gap, og gjør at priser, innhold og kvalitet har blitt transparente. Dette betyr at det bør fokuseres på sanke inn gode kundehistorier, da fornøyde sannhetsvitner er gull verdt for «word of mouth».
Design og brukervennlighet
Dette punktet blir alt for ofte nedprioritert ved investering I en ny nettbutikk. Med mange impulser kommer det også høye forventninger. Det er ikke nok å bare være tilgjengelig med produkter og avtaler. Opplevelsen av nettstedet, brukervennligheten, navigasjonen, bildene, dokumentene og tilgangen på bistand er faktorer som spiller inn for en butikk som blir brukt, og en butikk som ikke blir besøkt igjen.
Noen tips til slutt
Skal du overbevise dagens nye ledere og innkjøpere så;
- Prioriter kvalitet i produkter og innhold
-
Skap en synlig og god nettbutikk
-
Gjør plattformen brukervennlig og moderne
- Vær personlig i kommunikasjonen ut mot markedet
- Fremstå som en seriøs aktør ved å dele fagkunnskap, støtte lokalt, osv
- Vis storhet ved å jobbe med andre som gjør dine kunder bedre på sin virksomhet
- Ikke glem mobilvennlighet!
- Og ikke minst.. hold aktiviteten oppe!
Det er mange former for online handel; nettbutikk, bedriftsportal, forhandlerløsning, eller innkjøpsportal. Felles for disse er at hvis man gjør en god jobb med butikken sin, så vil det fort bli den viktigste salgskanalen man har. Mange har allerede forstått nødvendigheten av dette, og i et samarbeid med oss i Gurusoft vil vi kunne bistå din bedrift med å gå digitalt, og hjelpe deg mot "next level ecommerce".
Kilder:
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!