2-5 MIN LESETID
Slik optimaliserer du B2B-nettbutikken for industrimarkedet
Å drive en B2B nettbutikk har sine utfordringer, men disse utfordringene kan også være med på å skape muligheter. Å overkomme utfordringene bedriften din møter, vil innebære å ta i bruk ny teknologi og strategier, og utnytte disse til potensialet deres. I denne bloggposten skal vi gå gjennom noen forslag du kan ta i bruk som en B2B bedrift, for å gjøre din nettbutikk mer optimal og brukervennlig.
Detaljert produktinformasjon
I et marked med mange alternativer er det viktig med god og detaljert produktinformasjon. Dine potensielle kunder vil ofte lete etter et spesifikt produkt, og derfor er det essensielt å inkludere detaljerte spesifikasjoner, tekniske beskrivelser, bruksområder, sertifikasjoner og annen informasjon kundene dine ønsker å vite.
Gjennom korrekte, gode og detaljerte produktbeskrivelser, kan du redusere kontakt med kundeservice angående produktinformasjon, samtidig som du kan øke kundens tillit til deres kompetanse. Slik kan du redusere sannsynligheten for at kunden forlater nettbutikken din, samtidig som du øker sannsynligheten for at kunden velger deg overfor andre konkurrenter ved neste handel.
Optimalisering for mobile enheter
Det er ikke bare B2C kunder som handler fra mobilen. I dagens digitale verden er det flere som velger mobile enheter fremfor en laptop. Ifølge Statista er det forventet at 60% av alle e-handel salg vil bli utført fra mobilen i 2024, og det forventes at dette tallet kommer til å fortsette å øke i årene fremover. Derfor er det avgjørende å sikre en brukervennlig opplevelse med en tilpasset nettbutikk, for både pc og mobil kunder.
Gjør bestillingsprosessen enklere
En bedriftskunde bestiller som regel store mengder av gangen og ofte. Det er derfor viktig å gjøre bestillingsprosessen så enkel som mulig. Når bestillingsprosessen er enkel, er det også mindre sannsynlig at det skjer feil under en bestilling.
Tilby tilpassede løsninger
Forskjellige kunder har forskjellige behov og det er derfor lurt å tilby skreddersydde tilbud til kunden. Dette kan inkludere volumrabatter på varer kunden kjøper ofte og mye av eller produktpakker som er tilpasset kunden. Det er også lurt å gi kunden anbefalinger basert på tidligere kjøp.
Kundeservice
En bedriftskunde kan ha mange forskjellige typer spørsmål. Derfor bør nettbutikken din tilby et raskt og dedikert kundeservice team som kan svare på kundens spørsmål om de forskjellige produktene. Du bør også ha forskjellige måter kunden kan kontakte kundeservice på, som for eksempel telefon, e-post og live chat. Du kan også vurdere om en AI chatbot kan forbedre kundeservice tilbudet i din nettbutikk.
Tilby informasjon
Hold kundene oppdatert med det nyeste av bransjetrender, produkter og tjenester. Du kan også tilby ressurser som blogginnlegg og webinarer som gir kunnskap og viser til din kompetanse. En annen måte å holde kundene dine informerte er å sende ut nyhetsbrev på e-post.
Lurer du på hva slags nettbutikkløsning som passer din bedrift best?
Hold kundene oppdatert med det nyeste av bransjetrender, produkter og tjenester. Du kan også tilby ressurser som blogginnlegg og webinarer som gir kunnskap og viser til din kompetanse. En annen måte å holde kundene dine informerte er å sende ut nyhetsbrev på e-post.
Ved å ta i bruk disse strategiene kan du optimalisere din B2B-nettbutikk. Sett fokuset på å tilby en god brukeropplevelse, tilpassede løsninger og effektiv kundeservice for å tiltrekke nye og langvarige kunder.
Andre bloggposter du kanskje vil lese?