Skip to main content
Til toppen

2-5 MIN LESETID


Hvordan øke trafikken til nettbutikken din?



Netthandelen er som alle vet i solid vekst, og det betyr hardere kamp om synligheten! Antallet som handler på nett øker for hvert år og netthandel representerer en betydelig mulighet, men for å høste av godene er det vitkig å både bygge og drive besøkende til nettbutikken din. Du kan oppnå økt trafikk på mange måter - inklusiv søkemotoroptimalisering (SEO), digital markedsføring og annonser. Les videre for å få et innblikk i hvordan dette kan hjelpe dere på vei mot flere besøkende!


 

1. Bruk SEO for å øke synlighet

 

Det er høy konkurranse mellom aktører og vanskeligere enn noen gang å oppnå synlighet i søkemotorene. Det holder ikke lengre å optimalisere søkeord og metadataen, virksomheter må nå bevise at de er relevante aktører som leverer høykvalitetsinnhold.

For å oppnå synlighet og trafikk gjennom SEO må nettstedet blant annet ha følgende:

  • Arkitektur og generelt innhold: Uten en solid arkitektur, unikt innhold og en rekke inngående lenker av høy kvalitet er det vanskelig å i det hele tatt bli vurdert. Det er derfor viktig å tenke på de grunnleggende SEO-prinsippene som avgjørende for å kvalifisere til videre vurdering av søkemotorene. 
  • 10x innhold: Innholdet bør enten inkludere en frisk vinkling, tydelig ekspertise eller en overveldende verdi. Oppnåelse av 10x innhold krever hardtarbeidende og innovative eksperter, men høye mål er avgjørende for å nå fram i konkurransen. 10x innhold kan inkludere brukerveiledninger, videoer, e-bøker og e-postkampanjer. 
  • Status som samfunnspåvirker: Uten en legitim autoritet på produkter og tjenester fra nettstedet ditt vil dere ikke rangeres på relevante søkeord. Det er derfor fordelaktig med meningsfulle forbindelser til relevante deler av samfunnet. Økt status i fellesskapet vil gi tillit, relevans og etterhvert trafikk til nettstedet.
  • Lenker: Søkemotorer bruker en rekke signaler for å rangere lenkene på et nettsted. Dette inkluderer antall (ha kontakt med potensielle partnere, være gjesteblogger og lag innhold andre kan lenke til), kvalitet (vurderer domeneadresse og lenkekilde) og relevans (koblinger fra relaterte nettsteder er mest verdt).

Les også topp SEO-trender 2023 for å se mer om hvordan dere kan forbedre deres SEO og øke synlighet og trafikk. 
 


2. Markedsfør og skap buzz rundt sosiale medier


Facebook, Instagram og andre medieselskaper er tilstede ved alle aspekter ved det moderne livet, også netthandel. Netthandelsøkter kan bruke sosiale medier til blant annet promotering, produktlenker og til og med direkte salg. Sosiale medier bør være en viktig del av strategien for å generere trafikk til nettstedet og det er absolutt verdt å bruke tid på å utnytte mulighetene det innebærer.

  • Deling og deretter promotering. Sosiale medier er først og fremst et sted for å dele innhold, men pass på å ikke overvelde følgere med reklame. Dersom kanalen tilbyr en jevn mengde av godt, engasjerende innhold og formidler selskapets personlighet er det lettere å følge opp med egenpromotering uten å virke overveldende. 
  • Gjensighet og relasjoner. Sørg for at handlingene deres på sosiale medier er nyttige for de dere forsøker å tiltrekke. I tillegg til å tilby unikt innhold bør dere søke muligheter for å gi noe tilbake. Følg, promoter og engasjer gjennom konkurranser. 
  • Velg riktig plattform. Vurder hvilke sosiale medieplattformer som har størst innflytelse og relevans i din bransje. Driver du med B2B-salg kan LinkedIn være det rette alternativet, men hvis nettstedet ditt selger klær til forbrukere kan Instagram være best.

Husk til slutt på at det krever tid og engasjement for å lykkes på sosiale medier, men med en jevn innsats vil det gradvis øke trafikken. 


3. Nå nye målgrupper med influencer-markedsføring


Influenser-markedsføring er en effektiv måte å komme i kontakt med forbrukerne og øke engasjementet på tvers av plattformer. I tillegg kan influensere bidra med å validere merkevarer og produkter på vegne av forbrukerne. Det kan med andre ord gi mange fordeler og er en av de hotteste trendene innen markedsføring, men det er avgjørende å velge riktige profiler/kampanjer. 

Noen punkter som kan hjelpe dere på vei: 

  • Identifiser influensere som passer til merkevarens personlighet og formål
  • Benytt en blanding av sosiale medieplattformer
  • Prioriter kontinuerlig måling for å få innsikt i influenserkampanjer 

     

4. Invester i videoinnhold for å tiltrekke kunder

Videoinnhold gir nettsteder mulighet til å snakke om ulike produkter og dele nyttig informasjon med brukerne. Produktanmeldelser, demoer eller sammenligninger er eksempel på effektivt videoinnhold. I tillegg er videomarkedsføring et effektivt verktøy for å markedsføre nettstedet i søkeresultatene, samt kan gi ekstra trafikk fra andre kanaler videoer deles. 
 

5. Benytt Google Ads og betal per klikk-annonsering


Den raskeste måten å drive trafikk til nettbutikken på er å betale for det. Dette kan derimot være dyrt og vanskelig, særlig om du er en mindre aktør. Markedet setter budprisen på annonser og kostnaden kan derfor være uoverkommelig høy. 

Det finnes likevel noen grep som gjør at dere kan være smartere i annonseringen: 

  • Kvalitetspoeng: Annonserangeringer bestemmes med bakgrunn i kvalitetspoeng og bud. Man sliter ofte med å overby store aktører, men kan slå kvalitetspoengene deres med smart, fokusert innsats.
  • Budgivning: Dere kan justere bud for et spesifikt kriterium uten å endre målet til annonsen, eksempelvis begrense annonsen til bestemte tider på dagen eller mot bestemte geografiske områder. 
  • Mobil: Hvis din bedrift er avhengig av telefonsamtaler for å lukke et salg bør dere også vurdere å justere budet for å nå ut til folk som allerede bruker mobiltelefonene sine. 
  • Andre søkemotorer: Ikke begrens dere kun til Google-søk. Mindre populære søkemotorer kan være gunstig, særlig hvis dere har et begrenset budsjett.
  • Remarketing: Sørg for å segmentere vellykkede konverteringer ut fra remarketingmålgruppen. Ikke kast bort penger på å fange fisk som allerede er fanget. 

Annonsering med Google Shopping

Google Shopping kan beskrives som digital vindusshopping. Produkter vises øverst i søkeresultatene og inkluderer produkttittel, bilder og pris. Dette lar brukere filtrere resultater og sammenligne tilgjengelige produkter og priser. Med Google Shopping kan dere vise frem akkurat det produktet kjøperen er på jakt etter og få det kjøpeklare publikummet rett inn på produktsiden. 

Husk å optimaliser alt av innhold også for mobil

En betydelig andel av all netthandel gjøres i dag på smarttelefoner. Tenk derfor alltid på hvordan det som deles på sosiale medier og gjennom annonser vil oppleves på mobile enheter. Ikke vær redd for å tone ned tekst og heller bruke tall og emojier. I tillegg er det verdt å merke seg at videoer ofte gir bedre resultater enn bilder på mobil.
 

6. Husk også på ...


Det er verken den raskeste, den mest effektive eller den mest robuste nettsiden som vinner konkurransen om kundene - det er den som med hell klarer å kombinere alle disse tingene. Vellykkede netthandelssider må drive jevn organisk trafikk, konvertere besøkende effektivt og holde oversikt over data for å gjenta det som fungerer. En god netthandelsløsning i bunnen er derfor helt avgjørende, for uten det vil mengden trafikk som genereres være uviktig. 



Andre bloggposter du kanskje også vil like

Lenker
Min side