Skip to main content
Til toppen

Hva er "social commerce" -  og hvorfor bør du drive med det?

Omtrent halvparten av verdens befolkning bruker sosiale medier, og flertallet logger seg på en eller flere kanaler daglig. De sosiale mediene har med dette fått stor påvirkningskraft, og blitt en verdifull ressurs for blant annet e-handelsbedrifter. Kanalene har over lengre tid blitt brukt til markedsføring av merkevarer, hvilket har vist seg å være svært gunstig.


 

En utfordring med salg gjennom sosiale medier har tidligere vært å få brukeren til å forlate en app for å foreta kjøp i en nettbutikk. Den raskt voksende e-handelstrenden social commerce fjerner imidlertid dette problemet. Social commerce eksisterer i tverrsnittet av sosiale medier og e-handel, og defineres som salg av produkter og tjenester gjennom sosiale medieplattformer. 

De siste årene har sosiale medieplattformer utviklet verktøy for kjøp direkte på medieplattformen. Eksempler på dette er kjøpbare innlegg, butikkfronter på mediet og egne kasser. Dette lar brukerne oppdage nye produkter, utforske nye merker og foreta kjøp – alt uten å måtte forlate det sosiale mediet. Bedrifter og merkevarer selger med andre ord produktene sine gjennom salgskanaler som ligger direkte enten på deres profil eller på følgernes sosiale medier. Praksisen for social commerce er stadig under utvikling, men er allerede utrolig lønnsomt.

 

Fordelene med social commerce

Social commerce lar dere møte målgruppen deres på “hjemmebane” og tilbyr mange fordeler utover den tradisjonelle e-handelen. Her er 5 grunner til hvorfor social commerce bør være en del av markedsføringsstrategien deres: 

1. Mindre friksjon i betalingsprosessen

Det mest utfordrende med å omdirigere trafikk fra sosiale medier til en nettbutikk er friksjonen som skapes i kjøpsprosessen. Å følge opp et kjøp gjør at scrollingen må settes på pause for å gå inn i en ekstern nettleser og deretter gå tilbake til der man slapp. For mange krever denne prosessen en innsats som er akkurat så stor at man unngår det. Disse ekstra trinnene som kreves i kjøpsprosessen refereres til som friksjon i betalingsprosessen. Hvert trinn gjør kjøpet litt mer komplisert, og gir den potensielle kunden mulighet til å avbryte prosessen. Ved bruk av social commerce reduseres denne friksjonen betydelig. De potensielle kundene som snubler over innholdet ditt har allerede alt som trengs inne i appen for å foreta et kjøp. Å gjøre kjøp skal være nesten like enkelt som å like innlegget. 

2. Skaper engasjement i sosiale medier 

En god plan for markedsføring på sosiale medier bør ha fokus på å finne nye målgrupper samtidig som det opprettholdes en god relasjon med eksisterende publikum. Ved bruk av social commerce kan man engasjere både gamle og nye kunder. Innlegg drevet for å skape bevissthet rundt merkevaren kan også inneholde alternativer for kjøp. Brukere som nettopp har oppdaget merkevaren din har også all informasjon som trengs for å avgjøre om produktet er verdt å kjøpe eller ikke, samt å potensielt gjennomføre kjøpet.

 


3. Markedet for social commerce er enormt

Antallet brukere av sosiale medier som har gjort kjøp via social commerce vokser. Denne trenden vil trolig fortsette ettersom flere blir vant med muligheten. Ved å gruppere brukere av sosiale medier etter hva de følger, liker, og viser interesse for kan man enkelt finne brukere i målgruppen. Markedsfører man seg til denne gruppen uten å åpne for social commerce, vil man sannsynligvis gå glipp av mange potensielle salg. Etterhvert som social commerce blir vanligere kan dette raskt bli en forventning fra markedet. Ta i bruk social commerce nå for å holde tritt med trenden og slippe å gå glipp av muligheter for salg. 
 

4. Genererer sosiale bevis

Sosialt bevis beskriver vår tendens til å stole på andres meninger ved kjøpsbeslutninger. Ved e-handel kan dette oppnås gjennom for eksempel produktanmeldelser, kundeanmeldelser eller et produkts popularitet. Sosiale medier er for mange den første erfaringen man har med en merkevare eller med et produkt. Dette gjør synlige sosiale bevis til et verdifullt verktøy for å få nye følgere, bygge et større publikum og ikke minst generere salg. Oppmuntre kjøpere til å dele bilder av produktet, eller inngå samarbeid med influencere for anbefaling til et engasjert publikum. Bare ved å se at en person liker produktet kan påvirke en annen til å gjennomføre et kjøp. I tillegg vil likes og kommentarer på innleggene deres i seg selv fungere som bevis og gjøre nye kunder tryggere på kjøpsavgjørelsen. 
 

5. Imøtekommer det økende antallet mobilkunder

Kunder blir stadig mer vant til ideen om å handle rett fra sine mobile enheter. I tillegg implementerer flere sosiale medier verktøy som forenkler kjøpsprosessen. Dette gjør at en brukervennlig løsning for mobilhandel i sosiale medier vil bli mer og mer avgjørende for suksessen til enhver e-handelsbedrift. Det er ikke lengre godt nok med en mobilvennlig nettbutikk, de fleste salgene vil nemlig fremover skje i apper for sosiale medier. Ved å benytte social commerce vil dere ved å møte det økende antallet mobilkunder få en stor fordel. 

Tips for bruk av social commerce

  • Velg riktig sosialt medie basert på produktet som skal selges
  • Bruk gjerne livestream på valgt plattform for å vise fram produktet 
  • Vær tilgjengelig på chat for å tilby potensielle kunder rask svar
  • Samarbeid gjerne med influencere for å skape publikumsvekst.

Møt kundenes forventninger med social commerce

Mange trender innenfor netthandel kommer og går, men social commerce vil trolig ikke forsvinne med det første. Etterhvert som plattformer utvikler nye måter å kombinere netthandel og sosiale medier, vil brukernes forventninger om en friksjonsfri og effektiv kjøpsprosess følge på. Social commerce vil også gi mindre bedrifter mulighet til å konkurrere med større kjeder. Dere bør med andre ord begynne allerede nå å implementere social commerce for å være i takt med markedet. 


Andre artikler du kanskje vil like




ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides

Lenker
Min side