For de fleste bedrifter er nettbutikken blant de aller mest forretningskritiske systemene man har. Dette betyr at i takt med utviklingen av stadig nye nettbutikker, øker behovet for flinke, dedikerte og kunnskapsrike nettbutikksjefer! I Gurusoft er vi selvfølgelig veldig opptatt av at våre kunder skal lykkes, og når en ny aktør velger å kaste seg ut i netthandelseventyret sammen med oss, ønsker vi å gi kunden de aller beste forutsetninger for å lykkes. Nettopp på grunn av dette har vi lansert en ny tjeneste kalt “Superbrukerkurs”, som skal sørge for å gjøre enhver motivert butikkansvarlig så selvstendig og dyktig som mulig.
En kunde av Gurusoft som kjenner verdien av god opplæring er Miriam Hauan fra Skintific. Hun har nylig trådt inn i rollen som nettbutikksjef, og skjønte at en grundig innføring i systemet ville gavne henne i rollen.
-“Som relativt ny i stillingen har jeg erfart hvordan inngående kunnskap om Admin-verktøyet, feilsøking og support kan spare meg for mye tid og penger. Etter mange runder frem og tilbake så jeg behovet for en skikkelig gjennomgang slik at jeg kan være trygg på at jeg har den kunnskapen jeg trenger. Gratis support og muligheten til å bli bedre kjent med teamet var også med på å «seal the deal».
Skintific er en kvalitetsleverandør av produkter til hudpleie- og kosmetikkbransjen, med fire nettbutikker under forskjellige navn; Skintific, Dermalogica, Jane Iredale og Ikou. Foretaket henvender seg til flere forskjellige kundegrupper, og for Miriam er det mange ting som skal “sitte” for å sikre full kontroll i arbeidet.
-”I min rolle som nettbutikkansvarlig jobber jeg både mot forbruker og mot bedriftskunder. Derfor trenger jeg å kunne alt fra tilgangsgrupper til innholdselementer. B2C-butikkene våre har også hovedfokus på content marketing og derfor er det viktig for meg å vite alle muligheter som finnes innenfor publisering og håndtering av bilder, video, tekst og andre elementer. Det er viktig for meg at dette sitter skikkelig, slik at jeg får mest mulig kreativ frihet!”
Skintific er et prakteksempel på en aktør som har gjort det godt i sitt marked, og i disse dager er de i gang med sin femte nettbutikk. Da kan det være ekstra fint for en fersk butikksjef å ha nok av kunnskap å støtte seg på.
-"Jeg tror jeg kommer til å lære mye i forbindelse med oppstarten av en ny nettbutikk, da dette er noe jeg ikke har vært med på tidligere. Jeg tror det blir utrolig lærerikt å se hvordan en nettbutikk bygges opp for å se helheten! Det er helt supert at jeg også kunne få til superbrukerkurset i forkant av/samtidig med dette prosjektet, da jeg tror dette vil hjelpe meg å «makse ut» erfaringen og kunnskapen jeg får fra prosjektet med en litt bredere forståelseshorisont. I tillegg håper jeg det blir en bonus at mine nye kunnskaper vil hjelpe meg å lage en enda mer spennende, innholdsrik og oversiktlig nettbutikk.”
Superbrukerkurset til Gurusoft er utviklet for å gjøre kundene trygge i rollen sin, og hjelpe dem med å bli effektive i admin og verktøyet ellers. Dette er noe Miriam bekrefter;
-”Jeg tror definitivt jeg vil kunne jobbe mer effektivt og lettere planlegge arbeidsdagen min med ny kunnskap innabords. Jeg tror også at kunnskap om mulighetsrommet i Admin vil gjøre det lettere for meg å velge/velge bort mindre prosjekter som nye landingssider, produktsidestrukturer osv. Stillingen min er imidlertid så dynamisk og inneholder mange ulike ansvarsområder, så det er vanskelig å si noe for sikkert her med tanke på hva jeg kommer til å fokusere på. Dersom man er helt ny som nettbutikkansvarlig og tar dette kurset tror jeg imidlertid det vil bidra til å lettere kunne planlegge arbeidsflyt og fokusområder fra start.”
Som tidligere nevnt har Skintific blitt med som pilotkunde på den nye tjenesten vi tilbyr, og vi har vært spente på å høre Miriams “dom” underveis;
-"Det første som slo meg var at vi skulle gjennom veldig mye på kort tid. For eksempel hadde jeg blitt bedt om å forberede litt om meg selv, nettbutikkene mine og vår strategi på nett, og her overvurderte jeg nok hvor mye tid som skulle brukes til dette. Da vi var i gang var Hilde god til å passe tiden og skape en god flyt, men første halvdel av dagen var likevel noe overveldende i mengden informasjon. For eksempel presentasjonen om Gurusoft som bedrift er kanskje noe som kunne vært sendt over på forhånd, for å gi mer plass til den interaktive delen med gjennomgang av Admin. Selv om jeg syntes det var hyggelig og nyttig å høre fra Helge, og få et fjes til navnet også der. Når det er sagt er det viktig å også huske på at jeg gjennomførte dag 1 online, og at det kanskje hadde vært enklere å følge presentasjonene og informasjonsmengden i samme rom."
"En annen ting som kan vurderes er å ta gjennomgangen i Admin i kundens nettbutikk. Akkurat denne gangen var det nyttig for meg å se demobutikken fordi jeg ønsket å se det som var nytt i ny hovedversjon, men jeg skjønte raskt at det var mer lærerikt for meg å samtidig ha en skjerm med egen nettbutikk oppe for å se på løsningene som er der og hvordan det ser ut med mine produkter og kundetilpasninger. Det gjorde det også lettere for meg å komme på ting jeg har hatt utfordringer med i Admin, eller andre spørsmål rundt mulighetsrom osv.”
Videre spurte vi Miriam om hun ville anbefalt kurset til andre, og talen var heldigvis klar;
-“Absolutt! Muligheten til å få opplæring i verktøyet på en så interaktiv måte er helt uvurderlig, da man underveis kan spørre om ting og dermed legge fokuset der man trenger det. I dialogen som oppstår får man også en bredere forståelse av hvordan det hele henger sammen, og det blir lettere å spisse kommunikasjonen med kundeservice, prosjektleder og utvikler. Jeg tror dette kurset er helt uvurderlig for nyetablerte i netthandelsbransjen, men spørsmålet er egentlig (som vi også snakket om ved slutten av kurset mitt) når i oppstarten det burde komme. Jeg merket at jeg hadde veldig nytte av å ha vært litt inne i Admin fra før av, og det å vite hva jeg skal spørre om og hvor skoen trykker. I det minste ville jeg bedt kunden om å se gjennom de fine opplæringsvideoene dere har, og kanskje gitt en «hjemmelekse» i Admin som tvinger kunden til å prøve seg litt i de ulike verktøyene."
Vi takker Skintific og Miriam for gode og ærlige tilbakemeldinger, og gleder oss til flere givende Superbrukekurs med fremoverlente nettbutikkansvarlige i tiden som kommer.
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!