Skip to main content
Til toppen

2-5 MIN LESETID


 

Ecommerce checkout flow:
Hvordan optimalisere betalingsflyten?


For å sikre en positiv handleopplevelse og øke sannsynligheten for at kunden fullfører kjøpet bør betalingsflyten være rask og smertefri. Å forstå hele betalingsprosessen og hvordan den kan forbedres er derfor en sentral del av en suksessfull nettbutikk

Hva er en ecommerce betalingsflyt? 
 

Betalingsflyten er settet med trinn en kunde må gjennom for å foreta et kjøp i en nettbutikk. Det er med andre ord hele kundens reise fra produkter er lagt til i handlekurven til bekreftelse på kjøpet er mottatt. En betalingsprosess for netthandel inkluderer vanligvis en rekke trinn som veileder kunden gjennom transaksjonen. Trinnene varierer, men inkluderer ofte følgende:

  1. Handlevogn - Kunden legger til varer for kjøp og kan se gjennom hva som er lagt til. 
  2. Utsjekk-knapp - Starter betalingsprosessen
  3. Fraktinformasjon - Kunden legger til adresse og kontaktinformasjon 
  4. Betalingsinformasjon - Kunden oppgir kredittkort eller annen betalingsinformasjon
  5. Bestillingsgjennomgang - Oppsummering av alle varer som kjøpes og tilhørende frakt- og betalingsinformasjon 
  6. Ordrebekreftelse / takk - Siden kunden lander på når kjøpet er fullført, inkluderer vanligvis et ordrenummer

Trinnene kan høres ut som normale og ubetydelige deler av en nettbutikk, men er kritiske for at potensielle kunder skal foreta kjøpet. Betalingsflyten kan være det mest krevende stadiet i kjøpsprosessen og hvert trinn er avgjørende for å sikre salg. 

Nesten 70% av alle handlekurver blir forlatt under betalingsprosessen. Å redusere butikkens rate med bare 10% vil eksempelvis utgjøre en betydelig forskjell når det kommer til inntekter over tid. Optimalisering av betalingsflyten er derfor en kritisk mekanisme for alle nettbutikker. 

 



 

Beste praksis for å forme en god betalingsflyt:

En solid betalingsflyt oppnår to mål. 

  1. Det første er å gjøre betalingsprosessen så smidig som mulig. Dette betyr å redusere friksjon som kan unngås, enten fordi noe i prosessen er uklart eller ukjent eller fordi det er deler potensielle kunder ikke liker. 
  2. Det andre er å øke inntektene for din virksomhet. Netthandel gjør dette mer effektivt med smarte anbefalinger basert på kundens oppførsel på nettstedet. 

Hvordan redusere friksjonen?
Den beste måten å redusere friksjonen på er å sikre at besøkende har så få hindringer for kjøp som mulig. Hindringer kan være praktiske, for eksempel hvor lang tid bestillinger vanligvis tar å levere eller om de sendes internasjonalt. Eller de kan være perseptuelle, for eksempel nøling om kvaliteten på et selskaps produkter. Tre måter å redusere friksjonen:

  1. Tilby flere klare fraktalternativer. Noen kunder bryr seg mer om fraktkostnader, andre er mer bekymret for frakttider. Det er derfor fordelaktig å tilby flere fraktalternativer, gjerne et alternativ for prissensitive kunder og et hensiktsmessig alternativ for tidssensitive kunder. 
  2. Vis at du er til å stole på. Potensielle kunder er ofte forsiktige når de kjøper fra en nettbutikk for første gang. De kan ha bekymringer om alt fra produktkvalitet til leveringspålitelighet. Disse usikkerhetene dukker ofte opp på betalingssiden. Etabler derfor tillit på denne siden, noe som eksempelvis kan gjøres gjennom gode anmeldelser, pengene-tilbake garanti eller relevante sikkerhets- og produktsertifiseringer. 
  3. Minimer skjemafelt. De færreste liker å fylle ut unødvendig med infofelt. Siden mye av netthandelen i dag skjer via mobiltelefon er dette særlig viktig. Noen ganger kan ideen om å måtte fylle ut flere felter være nok til å få en kunde til å revurdere kjøpsavgjørelsen. Løs denne tvilen ved å legge til autofyll, gjestekasse (ingen tvungen kontooppretting) og alle foretrukne betalingsmåter, som Vipps og Apple Pay. 

 

 

Hvordan øke inntektene?

 

For mange nettbutikker er større bestillinger ofte de mest lønnsomme. Bruk derfor betalingsflyten til å oppnå større bestillinger med følgende strategier;

  1. Oppmuntre større handlekurver. Når potensielle kunder går til kassen kan du oppmuntre dem til å legge til flere produkter. Dette kan gjøres gjennom rabatter (få 10% på bestillinger over 500 kr), gratis frakt (på kjøp over 500 kr) eller gaver (motta et tilleggsprodukt ved kjøp på over 1000 kr).
  2. Kryssalg. Hvis nettbutikken selger flere produkter, er det en god sjanse for at flere av disse passer sammen. Hvis du for eksempel selger ting til hjemmet, kan kunder som kjøper en seng også være interessert i sengetøy. Vis disse anbefalingene når kunden er i handlekurven, slik at du åpner for mersalg. 
  3. Godta tips. Lokale bedrifter eller nettbutikker som bidrar til et samfunnsoppdrag kan gjøre det aktuelt for kunder å gi tips. Dette er stadig mer vanlig i netthandel, så å legge til et tipsalternativ kan være lurt.  
  4. Foreslå et abonnement. Hvis dere selger varer som ofte brukes gjentatte ganger, som rengjøringsutstyr, kan et abonnementsalternativ være fordelaktig. Tilby rabatt og påfyll som sendes med et fornuftig mellomrom. 
  5. “Kjøpes ofte med …”. Når kunden velger en vare og legger den i handlekurven, kan du bygge inn en forslagsmotor som finner andre komplementære produkter som ofte kjøpes sammen. 

 


Hvordan optimalisere betalingsflyten på mobil?

Kunder som handler via mobil har mindre skjermplass og lavere toleranse for utfylling av informasjon. Den beste måten å optimere betalingsflyten er å gjøre bestillingssammendraget ekstremt tydelig på små skjermer, tillate raskere betalingsmåter, som Apple Pay og Vipps, og sørge for automatisk utfylling av skjemaer.

Når flere produkter eller leveringsområder legges til i nettbutikken endres også opplevelsen. 

I tillegg kan fokuset endres ettersom merkevaren blir bedre kjent. Det er derfor viktig å kontinuerlig teste og optimalisere betalingsflyten. Dette kan gjøres ved å redusere friksjon og/eller øke inntektene.

 


Lyst til å booke en netthandesprat med oss?

 

Ta et kjapt møte eller book en demo med vår netthandelsekspert Espen, akkurat når det passer deg!





Andre bloggposter du kanskje vil lese?



Lenker
Min side