Skip to main content
Til toppen

Fra manuelle prosesser til helautomatisert B2B-nettbutikk


Anda-Olsens produkter er rettet mot industrimarkedet, med et spesielt fokus på maritim sektor, akvakultur, vei- og tunnelprosjekter, kraftnett, el.-installatører samt offentlige bygg og sykehus. Kundene som handler i nettbutikken, er typiske aktører som har ansvar for å sikre de kritiske installasjonene. De har behov for avbruddsfrie strømforsyninger (UPS), batterier og tilbehør for å opprettholde stabil og pålitelig drift i sine anlegg. Anda-Olsen tilbyr løsninger som er utviklet for å møte de strengeste kravene i disse bransjene, og som er laget for å yte under de mest utfordrende forhold.

 


Et manuelt og litt tungvint utgangspunkt 

 

Siden selskapet ble opprettet i 1958 som et lokalt handelsselskap har mye skjedd. I dag er Anda-Olsen et industri- og teknologiselskap, og digitaliseringsreisen deres har vært en spennende del av forretningsutviklingen.

Da Anda-Olsen først kom til Gurusoft var mange av prosessene deres tungvinte. Innkjøpsprosessene var manuelle, og informasjon ble delt over mail og telefon. Denne arbeidsmetoden var både tids-og ressurskrevende. Dessuten var kundenes bestillinger ineffektive, og informasjonssidene trengte en oppdatering. Anda-Olsen hadde altså et stort behov for en nettbutikkløsning som kunne automatisere og forenkle både arbeidet og ordrebehandlingene. 

Variantprodukter har hevet produktsidene

Som for mange andre B2B-nettbutikker er et godt grunnlag for oppretting og deling av produktinformasjon, søk, og filtreringsmuligheter høyt prioritert. Dette er noe Anda-Olsen også fikk på plass, og nå er det mulig å sette opp informasjonen man ønsker på et produkt via attributter. Disse kan brukes til å sorterte, filtrere og bruke i variantprodukter.

“Men hva er variantprodukter?”, kan man kanskje spørre seg selv

 

  • Variantprodukter er muligheten til å sette opp flere varianter av et produkt, i ett enkelt produkt.
  • Det vil si at man setter opp et par attributter man kan velge varianter ut fra.
  • Et eksempel kan være en jakke, hvor du som kunde kan velge ønsket farge og størrelse på jakken inne på selve produktsiden.

Knirkefri integrasjon med ERP

En annen ting som er viktig å ha på plass i B2B-nettbutikken er gode integrasjoner med ERP, og etter at Gurusoft kom på banen har Anda-Olsen opplevd at ting har gått som smurt.

“Integrasjonen fungerer utmerket. Integrasjonen går døgnet rundt og det har gått knirkefritt siden jeg begynte å jobbe her i desember 2023.” - Kjetil-Lennart Arnesen Lorentzen


Samarbeidet oppleves som positivt for begge parter, og selv sier de følgende om Gurusoft;

“Gurusoft er en leverandør som er lett å ha med å gjøre. Hvis man har utfordringer med løsningen, så eier de feilen og er bestemt på å løse det. De anser ingen spørsmål som dumme. Hvis man har behov for tilpasninger, så ordner de det. De løser det meste på stående fot.” - Kjetil-Lennart Arnesen Lorentzen

Alt innhold er også blitt oversatt for å sikre at alle brukere kan navigere og forstå siden.

 

Et godt samarbeid 

Anda-Olsens prosjektleder i Gurusoft er Magnus. Matchen mellom prosjektleder og kunde oppleves som “full klaff” fra begge hold, og det er ikke dumt når samarbeidet nå skal tas videre. På trappene står nemlig en internasjonaliseringsprosess, og arbeidet er allerede satt i gang. Det gjenstår litt før alt er på plass, men Gurusoft er optimistisk til prosessen og et godt sluttresultat!

 

Magnus Stensager
Prosjektleder

 


 

Driver du også en B2B-nettbutikk med optimaliseringsbehov? 

Gurusoft som leverandør av nettbutikkløsning er spesielt godt egnet for B2B-aktører med tidvise unike - og ofte komplekse behov. Vi driver brukerdrevet produktutvikling, og sammen med kundene våre finner vi løsninger som optimaliserer handleprosessen i nettbutikken. 


Ta kontakt med oss i dag for en demo av løsningen vår. 

 

Lenker
Min side